مراحل نصب آسانسور کششی در ساختمان

نصب آسانسور خانگی در تهران

4. نصب موتور و روی بار قرار دادن آسانسور

پس از انتقال موتور آسانسور به موتورخانه طناب فولادی روی فلکه کشش موتور گیربکس قرار گرفته و نصب مکانیکال آسانسور کامل می گردد .

5. سیم کشی اجزای الکتریکی در نصب آسانسور

تمام آسانسورها امروزه به صورت الکتریکی کنترل می شوند و پس از اتمام نصب مکانیکال ، تکنسین، سیم کشی های مناسب را انجام می دهد و مدارات ایمنی و کنترلی آسانسور  را نصب می کند و آسانسور به راحتی با فشردن کلید احضار کار می کند.

انواع موتور آسانسور

موتور گیربکس دار دو سرعته
اغلب، موتور آسانسور هایی که دارای گیربکس هستند، نیاز به سرعت بالایی دارند تا بتوانند مسافر را سریعا به طبقه مد نظر برسانند. موتور های دوسرعته آسانسور که به گیربکس متصل می شوند، دارای دو سیم پیچ مجزا برای دور تند و دور کند هستند. سیم پیچ دور تند برای حرکت کابین بین طبقات بوده و  سبب می شود تا روتور موتور با سرعت حدود 1500 دور در دقیقه چرخش کند .
سیم پیچ دور کند با سرعت 375 دور در دقیقه در نزدیکی طبقه مقصد با قطع شدن دور تند ، وارد عمل می شود. دور کند با ایجاد یک حالت ترمز برای موتور آسانسور ، سرعت آنرا کم میکند و با رسیدن کابین به طبقه مقصد قطع میشود .دلیل استفاده از سیم پیچ دور کند موتور علاوه بر حالت ترمز باعث ایجاد دقت توقف کابین و هم سطح سازی آن با طبقه مقصد میشود . جالب است بدانید که موتور دو سرعته گیربکسی آسانسور، حدود 50 سال پیش برای ساختمان های با طبقات زیاد اختراع شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. حداکثر سرعت آسانسور های دو سرعته، یک متر بر ثانیه است ولی آن ها دارای معایبی نیز هستند.
یکی از مهم ترین معایب آسانسور های دو سرعته این است در هنگام راه اندازی و در هنگام تغییر دور تند به کند و همچنین در هنگام توقف با شوک مواجه می شوید. اما خوشبختانه، اخیرا این مشکل برطرف شده است و تابلو فرمان آسانسورها مجهز به سیستم کنترل کننده اینورتر شده است و زمانی که کابین میخواهد شروع به حرکت کند سیستم اینورتر به صورت آرام آرام دور موتور را افزایش میدهد و مسافران شوک راه اندازی موتور را احساس نمیکنند، با رسیدن به طبقه مقصد سیستم اینورتر به صورت آرام آرام دور موتور را کاهش میدهد و مجددا مسافران شوک تغییر سرعت را متوجه نمیشوند.
در هنگام توقف هم کاهش سرعت آرام باعث هرگونه شوک می شود، بدون آن که مسافران چیزی احساس کنند. امروزه، کارشناسان و متخصصان، با استفاده از تکنولوژی جدید اینورتر ، آسانسور های قدیمی دو سرعته را به سیستم دور متغیر ارتقا می دهند. اما لازم به ذکر است که برای ارتقا معمولا باید تابلو فرمان آسانسور تعویض گردد.
موتور آسانسور، قیمت موتور آسانسور گیرلس

مراحل نصب آسانسور کششی در ساختمان

2. نصب درب و ریل

پس از آهن کشی نوبت به نصب درب و ریل آسانسور می رسد که معمولا از داربست موجود در چاه آسانسور که برای نصب آهنکشی استفاده شده است استفاده می شود.

3. نصب کابین و قاب وزنه آسانسور 

کابین یا اتاقک اصلی، معمولا به صورت کامل وارد چاه آسانسور می شود و روی قسمتهای نگهدارنده آن که یوک پایین آسانسورنامیده می شود قرار می گیرد سپس یوک بالا نصب می شود . یوک بالا و پایین توسط اتصالاتی که بادبند نامیده می شوند به هم متصل می شوند و سپس کفشک های راهنما یوک ها را به ریل کابین متصل می کنند و طناب فولادی به یوک بالا وصل می شود در سمت دیگرقاب وزنه در داخل ریل مربوطه نصب شده وبه سمت دیگر طناب فولادی وصل می شود و وزنه های تعادل داخل آن قرار می گیرند.
آموزش نصب آسانسور

انواع موتور آسانسور

موتور گیربکس دار آسانسور
در بسیاری از مواقع، بخصوص در آسانسور های بزرگ و صنعتی موتور های معمولی جوابگو نیستند و به اندازه کافی دارای قدرت نیستند. در این مواقع، کارشناسان و متخصصان، با کمک چرخ دنده ها موتور را به قرقره کابل آسانسور متصل می کنند. این امر سبب می شود تا دور موتور آسانسور کاهش و قدرت آن افزایش یابد. البته اگر دقت کنید، متوجه می شوید که آسانسور های گیربکسی، سرعت کمتری نسبت به گیرلس دارند. یکی از مزایای مهم گیربکس در آسانسور، ایمنی بسیار بالای آن است.
زمانی که برق قطع شود، گیربکس به حالت استند بای در می آید و قفل می شود تا جان مسافران داخل آن در امان باشد. اما از طرف دیگر موتورهای بدون گیربکس برق کمتری مصرف میکنند و مصرف برق آسانسور های گیربکسی بیشتر است ، چرا که وجود گیربکس سبب می شود مقداری از توان موتور تلف شود بنابر این  موتور نیرو بیشتری تولید و در نتیجه برق بیشتری مصرف نماید. موتور های گیربکسی آسانسور ها نیز به دو دسته تک سرعته و دو سرعته، که بستگی به نوع سیم پیچ دارند، تقسیم می شود.
موتور آسانسور در اصفهان

مراحل نصب آسانسور کششی در ساختمان

1. طراحی واجرای آهنکشی آسانسور

پس از مشاوره اولیه، تکنسین در مورد موقعیت مناسب برای نصب سیستم آسانسور تصمیم گیری می کند. این مکان  که چاه آسانسور نامیده میشود باید به اندازه کافی جادار باشد تا کارگران بتوانند آهن آلات را نصب کنند، در چاه آسانسور ستون های اصلی که وزن کل آسانسور را تحمل می کنند روی صفحه های نصب شده در فونداسیون قرار داده می شود و کلاف های آهنکشی که برای نگه داری ریل های آسانسور هستند روی این  ستون ها نصب می شوند.
نصب آسانسور در اصفهان